Groepsreizen voor bedrijven succesvol -laten- organiseren

Groepsreizen voor bedrijven zijn een beproefde manier om medewerkers of klanten te motiveren, belonen en relaties te versterken. Voor de organisatie van een succesvolle groepsreis voor uw bedrijf moet u weten wat er goed bij uw personeel of klanten past. Trends en verwachtingen spelen allemaal mee. Waar moet u eigenlijk rekening mee houden bij het organiseren van een groepsreis voor bedrijven? In deze blog geven wij u tips om een groepsreis op maat te laten organiseren.

Een doel stellen: Wat wilt u bereiken met de groepsreis?

Een groepsreis heeft vrijwel altijd een achterliggend doel. Internationale bedrijven gebruiken zo’n reis soms om buitenlandse klanten aan te trekken. Andere bedrijven zetten een groepsreis in om de samenwerking tussen teams te verbeteren. Weer anderen organiseren ze met en voor hun klanten. (JA, u kunt groepsreizen ook voor bedrijven en klanten laten organiseren.) Zorg er in ieder geval voor dat het doel van de groepsreis op maat duidelijk is. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van doelstellingen:

  • Brand awareness verbeteren onder klanten of accountmanagers
  • Teambuilding
  • Als motivatie om bepaalde target te halen
  • Beloning van behaalde successen
  • Verbetering arbeidsmarktpositie


Wanneer uw werknemers samen op reis gaan, brengen zij veel tijd met elkaar door. Dit is een anderebeleving dan de tijd die ze samen doorbrengen op de werkvloer. Op een reis leert men elkaar op een hele andere manier kennen.

Hoe zien mogelijke doelen voor een groepsreis voor bedrijven eruit?

  • Om ervoor te zorgen dat de spreekwoordelijke neuzen dezelfde kant op staan met betrekking tot uw merk kan een hierop toegespitste groepsreis een uitstekend middel zijn.
  • Wanneer uw medewerkers voor een groot project of belangrijke opdracht staan, waarbij een specifieke target gehaald moet worden, kan een groepsreis hen hier goed voor klaarstomen.
  • Een groepsreis is een prachtige bonus om uw collega’s mee te belonen. Er blijven herinneringen over waar zij nog lang van kunnen nagenieten.
  • In sommige branches is de competitie met betrekking tot goede medewerkers zeer hoog. Het laten organiseren van groepsreizen kan er dus voor zorgen dat u net wat aantrekkelijker wordt voor (potentiële) werknemers. Uw positie in de markt kan hierdoor versterkt worden.


Doelgroep: Ken uw gasten

Kijk goed wie er op reis gaat! Is het een salesteam, zijn het uw klanten of is het een combinatie van afdelingen? Om het maximale uit de incentive te halen, kijkt u naar de meerwaarde die de reis uw gasten zou kunnen bieden. 

In sommige gevallen is dit gemakkelijk te bepalen. De groep die op reis gaat heeft dan een gemeenschappelijke interesse of hobby, of er is een bestemming die goed aansluit bij het werk dat zij doen.

Wanneer dat niet het geval is kan het een goed idee zijn om bij de groep na te vragen wat zij interessant vinden. Om van groepsreizen voor bedrijven een succes te maken is het belangrijk dat de reis waarde toevoegt, dus besteed hier aandacht aan.

Voorbeelden van groepsreizen voor bedrijven op maat

Wanneer u het doel van de reis en de voorkeuren van de doelgroep heeft gevonden, heeft u wellicht al een idee van het soort groepsreis op maat dat daarbij past. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van reizen die aan kunnen sluiten op bepaalde doelgroepen.

Sportief 
Is het bedrijf van sportieve aard of zijn de medewerkers sportief aangelegd? Kies dan voor een reis waar bijvoorbeeld een wedstrijd bij bezocht wordt of waar de doelgroep zelf sportief aan de slag gaat!

Inspirerend
Heeft uw doelgroep behoefte aan inspiratie? Bezoek dan bijvoorbeeld een klassiek concert, een wereldwonder of een stad met veel architecturale waarde.

Evenement
Groepsreizen op maat die worden gecombineerd met een specifiek evenement staan veelal garant voor mooie herinneringen. Evenementen die aansluiten op uw specifieke branche of die juist nieuwe mogelijkheden verkennen zijn daar goede voorbeelden van.

Business
Wanneer u bijvoorbeeld zowel klanten als collega’s samen meeneemt, is het handig om netwerkmogelijkheden te stimuleren. Ga bijvoorbeeld naar Dubai, geniet van luxe restaurants of sla een bal op de golfbaan in een warm land. Zorg hierbij dat het programma niet te vol zit, zodat er voldoende ruimte is om te netwerken.

Verbindend 
Gaat het om verschillende afdelingen die elkaar nog niet goed kennen? Kies dan voor componenten die verbinden en het gesprek op gang brengen.


Kies de beste data

Sommige periodes zullen zowel voor het bedrijf als uw werknemers of klanten niet uitkomen. Bijvoorbeeld tijdens spannende projecten of rond feestdagen. Een incentivereis moet écht een stimulans zijn voor de sfeer en dus geen stress opleveren.

Kies daarom een datum die goed aansluit bij uw bedrijf en uw gasten. De perfecte datum voor een incentivereis hangt samen met het weer op de bestemming, een rustigere periode op kantoor en weinig ziekteverlof en vakantieverzoeken.

Houd rekening met uw budget

Verschillende bedrijven hebben uiteraard verschillende budgetten.Voor een executive board organiseert u een ander event dan voor het sales team. Zelfs als u het niet kunt veroorloven om naar een exotische bestemming te vliegen, kunt u nog steeds een inspirerend en motiverend programma ontwikkelen voor het personeel. 

Tip:
Veel bedrijven voegen andere elementen, zoals vergaderingen of teambuilding, toe aan hun incentive reizen, om een iets hogere uitgave te rechtvaardigen naar de directie.

Het budgettaire doel is om er uiteindelijk voor te zorgen dat een incentive niet te veel kost. Druk de doelen uit in monetaire waarden en vergelijk die met de kosten. Draait u quitte of komt u uit op winst? Dan is dit waarschijnlijk een goede investering voor het bedrijf. 

Tip:
Meer lezen over een groepsreis voor bedrijven en de organisatie op maat? Zie:
http://www.handsupincentives.com/wp-content/uploads/2017/04/Extraordinary-incentive-trip-free-guide.pdf

Trends in (buitenlandse) bestemmingen

Zorg ervoor dat u uw keuze afstemt op de trendpatronen. Geen idee wat de trends zijn onder uw werknemers of klanten? Ondervraag uw gasten! "Wat is uw droombestemming?" Beperk de keuzes tot plaatsen waar u de middelen kunt vinden die u nodig hebt en kies een bestemming die past bij uw budget. Naast de interesse van de doelgroep is het dus ook belangrijk om een idee te vormen van de bestemmingen die hen aanspreken.

Een aantal populaire bestemmingen binnen Europa vindt u hier.

Tip:
Vraag lokale bewoners om tips voor u venues, restaurants, activiteiten en/of hotels boekt. 

Denk na over nazorg

Herinneringen beklijven beter als zij herhaald worden. Organiseer een seminar na het evenement, onderzoek uw deelnemers of organiseer een fotowedstrijd voor de leukste foto gemaakt tijdens de reis.

Tip:
activiteiten na de gebeurtenis hoeven niet noodzakelijkerwijs alleen betrekking te hebben op degenen die op reis waren. Laat uw gasten hun belevenissen bijvoorbeeld delen tijdens meetings en  evenementen.

Groepsreizen op maat door Pegasus Events

Groepsreizen voor bedrijven kunnen veel moeite en energie kosten. Vaak is het die investering meer dan waard, want men wordt razend enthousiast van een incentive reis! Pegasus Events is gespecialiseerd in het organiseren van groepsreizen voor bedrijven op maat. Graag vertellen we u er meer over en inspireren we u met voorbeelden. Interesse? 

Neem contact op met Jodi, jodi@pegasusevents.nl. 

Nieuwsbrief

Ervaringen met Pegasus Events

Pegasus Events bezorgde onze studenten een top evenement, waarbij ze Rotterdam op een leuke manier toegankelijker hebben gemaakt voor de studenten. Het programma (de city game en aansluitend het diner) viel erg in de smaak en gaf studenten de mogelijkheid elkaar beter te leren kennen.

RSM, Rotterdam